» » World War Cthulhu: The SOE Handbook

World War Cthulhu: The SOE Handbook


wersja do druku

Podręcznik dla cichociemnych

Autor: Redakcja: Tomasz 'Radnon' Cybulski

World War Cthulhu: The SOE Handbook
Mistrzowie Gry zainteresowani prowadzeniem sesji i opowiadaniem historii osadzonych w realiach II Wojny Światowej mogą wybierać spośród szerokiego spektrum systemów – od starających się możliwie wiernie oddać historyczną rzeczywistość, po takie, które wprowadzają do niej rozmaite fantastyczne elementy.

Wśród tych ostatnich na uwagę zasługuje wydany nakładem firmy Cubicle 7 podręcznik World War Cthulhu: The Darkest Hour, łączący historyczne realia z bluźnierczą grozą Mitów. Setting wykorzystujący mechanikę szóstej edycji Zewu Cthulhu stanowi początek linii wydawniczej przenoszącej lovecraftowskie Mity w różne okresy historyczne – I Wojny Światowej, Zimnej Wojny, a nawet... III Wojny Światowej. Podstawowy settingowy podręcznik został bardzo dobrze przyjęty, zyskując przychylne recenzje, wkrótce dołączyły do niego także kolejne suplementy. Jednym z nich jest dodatek The SOE Handbook, przeznaczony dla graczy wcielających się w agentów Special Operations Executive, równolegle działających także na rzecz enigmatycznego N i zwalczających nadprzyrodzone zagrożenia, opatrzony jest nieco przydługim podtytułem Szpiegostwo i niedżentelmeńska sztuka sabotażu w II Wojnie Światowej (Tradecraft and the Ungentelmanly Art. of Sabotage in World War Two).

Te kilka słów na dobrą sprawę najcelniej oddaje tematykę, którą zajmuje się recenzowany podręcznik. O ile settingowa podstawka poruszała dość szerokie spektrum tematów, o tyle The SOE Handbook koncentruje się na działaniu w ukryciu za liniami wroga. Suplement w miękkiej oprawie liczy 128 czarno-białych stron. Oprawa graficzna i layout przywodzą na myśl główny settingowy podręcznik – znów dostajemy autentyczne zdjęcia z epoki, wstawki stylizowane na maszynopis czy odręczne notatki; i mimo że trudno określić tę oprawę graficzną jako bogatą, to jest ona bardzo przyjemna dla oka i dobrze utrzymuje czytelnika w settingowym klimacie.

Treść podręcznika podzielona jest na pięć rozdziałów i dwa dodatki, nim jednak do nich przejdziemy, czeka na nas Wprowadzenie (Introduction), które pokrótce przybliża czytelnikowi cele, jakie przyświecały autorom suplementu oraz znaczenie oznaczeń stosowanych w ramkach towarzyszących głównemu tekstowi – obok głównej treści znajdziemy bowiem wstawki pozwalające przełożyć nowe informacje na systemową mechanikę oraz uwagi pozwalające odnieść materiały przeznaczone dla agentów SOE na potrzeby walki z nadnaturalnymi, Mitycznymi zagrożeniami.  Pierwszy taki wtręt znajdziemy już w samym Wprowadzeniu – N wyjaśnia w nim, dlaczego nie powstał odrębny zestaw instrukcji dla agentów zajmujących się zwalczaniem nadprzyrodzonych zagrożeń, i czemu walka z, jak to określa, Naszym Innym Wrogiem (Our Other Enemy) musi pozostać tajemnicą także dla wojskowej wierchuszki.Dalej pojawiają się one stosunkowo często – na przykład gdy podręcznik omawia sposoby skutecznej eliminacji przeciwników, N przypomina "swoim" agentom, że większość z tych metod może nie mieć żadnego zastosowania w trakcie walki z istotami o anatomii odmiennej od ludzkiej.

A właśnie Walce (Combat) poświęcono pierwszy rozdział podręcznika, choć podejście do tego zagadnienia odmienne jest od tego, jakiego mogłaby spodziewać się przynajmniej część czytelników. Autorzy kilkakrotnie podkreślają, że w większości przypadków należy unikać angażowania się w otwartą walkę, jedynie w wyjątkowych okolicznościach podejmować związane z nią ryzyko. Poruszone zostały między innymi kwestie ataków z zaskoczenia czy wykorzystywania improwizowanych broni oraz rozbrajania wrogów, ale agenci stający naprzeciw nieludzkich przeciwników mogą boleśnie przekonać się, że nawet w odniesieniu do humanoidalnych Mitycznych ras niekoniecznie podane tu rady i techniki muszą być skuteczne.

Ta część podręcznika zasługuje na uwagę z przynajmniej kilku powodów. Pierwszym jest sam sposób podejścia do omawianego zagadnienia, diametralnie odmienny od tego, do czego mogły nas przyzwyczaić erpegowe podręczniki. Wprawdzie już w "standardowym" Zewie Cthulhu rwanie się do walki generalnie jest złym pomysłem, ale w realiach okupowanej Europy samo posiadanie broni może oznaczać wyrok śmierci. Druga kwestia to znikoma ilość mechanicznych regułek – mając w pamięci podstawowy podręcznik do The Darkest Hour, w którym nagromadzenie nowych zasad momentami przekraczało granice mojej tolerancji, także tutaj spodziewałem się powtórki z festiwalu turlactwa, tymczasem spotkała mnie miła niespodzianka.

Podobnie niewiele reguł przynosi drugi rozdział, traktujący o Szpiegostwie (Espionage), chociaż poruszono w nim całkiem sporo zagadnień. Zbieranie informacji, unikanie wykrycia, postępowanie w przypadku ujęcia i przesłuchiwania, tworzenie szpiegowskiej siatki i działanie kontrwywiadowcze – niemała część zamieszczonych tu materiałów może przydać się także w kampaniach rozgrywanych w realiach odmiennych niż wojenne, na przykład gdyby postacie miały infiltrować kult czy niepostrzeżenie gromadzić informacje o działaniach domniemanego wyznawcy Wielkich Przedwiecznych. W mojej ocenie jest to najlepszy fragment całego podręcznika.

Nieco słabiej oceniłbym już trzecią część dodatku, poświęconą Łączności (Communications). Najwięcej miejsca wykorzystano w niej na omówienie kwestii łączności radiowej, w tym używania szyfrów i kodów, ale nie zabrakło także materiałów traktujących o innych rodzajach komunikacji, jak również wykorzystywania propagandy i dezinformacji czy obniżania morale przeciwnika. Osobną kwestią, jaką tu poruszono, jest organizowanie odpraw i struktura, wedle której przygotowywane są rozkazy i oficjalne raporty. Wszystkie te zagadnienia na pewno mogą dodać szpiegowskim przygodom realizmu i wiarygodności, ale mam wrażenie, że w sporej części będą stanowić raczej element tła, niż główną oś fabuły.

Inaczej jest z omówioną w rozdziale czwartym Walką partyzancką (Irregular Warfare) – tu dostajemy bowiem narzędzia do opowiadania na sesjach historii o akcjach przeprowadzanych za liniami wroga. Infiltracja, sabotaż (i wykorzystywanie materiałów wybuchowych), zasadzki, walki w terenie zabudowanym, nie mówiąc o mniej efektownych zadaniach w rodzaju obserwacji i rekrutacji – wszystkie one mogą znaleźć swoje miejsce w przygodach rozgrywanych w wojennych realiach. Choć jest to najobszerniejszy fragment całego podręcznika, to mam wrażenie, że każde z poruszonych w nim zagadnień mogło zostać omówione szerzej; a części czytelników z pewnością doskwierać może znikome wsparcie mechaniczne, jakie zapewniają tu autorzy. Ze wszystkich poruszonych zagadnień jedynie używanie materiałów wybuchowych i wykorzystywanie przez snajperów ochrony zapewnianej przez budynki znalazły jakiekolwiek odbicie w nowych zasadach. I chociaż pozostałe kwestie omówione zostały w sposób interesujący (nawet jeśli nie do końca wyczerpujący), to brak mechanicznego ich obudowania pozostawia poczucie pewnego niedosytu.

Tego samego, na szczęście, nie mogę powiedzieć o ostatnim rozdziale podręcznika. Bronie i ekwipunek (Weapons and Equipment) to bez mała dwadzieścia stron nowego sprzętu, i choć znajdziemy tu także nowe modele broni palnej, to zdecydowanie ciekawsze są inne elementy wyposażenia wykorzystywanego w misjach przez agentów SOE. Trujące (lub wybuchające) cygara, miny zamaskowane jako leżące na drodze zwierzęce odchody, eksplodująca aktówka błyskawicznie niszcząca zawartość – te i inne przedmioty były faktycznie używane przez brytyjskich agentów w okupowanej Europie. Jeśli dodać do tego takie cudeńka jak jednoosobowa motorówka zdolna do pływania pod wodą, bez problemu można wyobrazić sobie akcje niczym z filmów o przygodach Jamesa Bonda.

Następna część podręcznika, opisana jako Dodatek A (Appendix A), poświęcona jest szkoleniu agentów SOE. Przybliżono tu zarówno placówki, w których przygotowywani są oni do przeprowadzania misji za liniami wroga, jak i osoby odpowiedzialne za organizację i prowadzenie szkoleń. Obok historycznych postaci (jak kapitanowie Sykes i Fairbairn czy Kim Philby) nie zabrakło także wybranych przez N specjalistów oferujących postaciom możliwość podniesienia wiedzy o Mitach Cthulhu bądź Krainach Snów. Wszyscy oni mogą zostać wykorzystani przez Strażnika w tworzonych przygodach, jeżeli chciałby on bardziej szczegółowo odmalować na sesjach proces szkolenia, jakie przeszły postacie graczy.

Jeśli natomiast miałby on zostać potraktowany bardziej skrótowo, drugi z Dodatków zamieszczonych w podręczniku pozwala zredukować kilkutygodniowe szkolenie do paru rzutów kośćmi, umożliwiających postaciom podniesienie (lub nabycie) umiejętności kluczowych w danej misji.

Dalej zostaje nam już tylko Skorowidz (Index) oraz reklamy innych podręczników do Zewu Cthulhu wydanych przez Cubicle 7 – wśród nich między innymi Europe Ablaze, zestaw przygód do settingu World War Cthulhu: The Darkest Hour.

Podstawowy podręcznik do tego settingu, opisujący realia II Wojny Światowej połączonej z Mityczną grozą jak najbardziej przypadł mi do gustu, i po przeznaczonym do niego suplemencie sporo sobie obiecywałem. W żadnym razie nie mogę powiedzieć, by spotkało mnie rozczarowanie; co więcej – zostałem przyjemnie zaskoczony niewielką ilością mechanicznych wstawek, jakie się w nim znalazły, nieporównanie mniejszą, niż w settingowej podstawce. Z tego powodu nie tylko wystawiam mu wyższą ocenę, ale z czystym sumieniem mogę również polecić jego lekturę osobom, które zamierzają prowadzić przygody osadzone w realiach II Wojny Światowej w oparciu o inną mechanikę niż chaosiumowy Zew Cthulhu. Paradoksalnie, mimo że wykorzystuje on te same zasady, recenzowany dodatek niezbyt przydatny będzie dla osób prowadzących sesje w settingu Achtung! Cthulhu. Pulpowy charakter produkcji z wydawnictwa Modiphius niespecjalnie, moim zdaniem, współgrałby z poważniejszym i bardziej zgodnym z realiami historycznymi podejściem prezentowanym w suplementach z Cubicle 7. Myślę, że pojedyncze elementy z powodzeniem można byłoby przenieść do lżejszej, bardziej awanturniczej konwencji prezentowanej w A!C, choć nie sądzę, by było ich na tyle dużo, by uzasadniało to zakup tego suplementu. Osoby wykorzystujące na swoich sesjach podstawkę do The Darkest Hour mogą jednak uznać go za pozycję wręcz obowiązkową.

 

Dziękujemy sklepowi Rebel za udostępnienie podręcznika do recenzji.

9.0
Ocena recenzenta
9
Ocena użytkowników
Średnia z 1 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 1

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
Tytuł: World War Cthulhu: The SOE Handbook
Linia wydawnicza: Call of Cthulhu, World War Cthulhu
Autorzy: Scott Dorward, Martin Doughert
Okładka: miękka
Ilustracje: Jon Hodgson, Scott Purdy
Wydawca oryginału: Cubicle 7
Data wydania oryginału: 2015
Miejsce wydania oryginału: Anglia
Liczba stron: 128
Oprawa: miękka
Format: A4
Cena: 24,99 USD



Czytaj również

World War Cthulhu: The Darkest Hour
Badacze Tajemnic na frontach II Wojny Światowej
- recenzja
Shadows Over Scotland
Widmo nad Szkocją
- recenzja
Cthulhu Britannica
Mroczna strona Wielkiej Brytanii
- recenzja
Call of Cthulhu: Pulp Cthulhu
Pulpa z mackami
- recenzja
Call of Cthulhu: Doors to Darkness
Pentagram przerażających przygód
- recenzja
Loremaster's Screen and Lake-town Guide
W przyjaznych progach Miasta na Jeziorze
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.